Foam IIx 3D

06.07.2008 07:07

Po tomto modeli som poškuľoval už dávnejšie, problémom bol len stavebný materiál - depron (climapor, extrupor). Nakoniec sa mi podarilo zohnať dve tabuľe extruporu. Viac o tomto materiále v rubrike Dielňa.

Plánik som si stiahol zo stránky www.3dbatix.com, ktorá je venovaná 3D modelom a lietaniu. O tom ako plánik dostať z PDF súboru na papier si prečítajte v Dielni.

Stavbu som začal vystrihnutím všetkých dielov z plánika a rozmiestnil som ich na extruporovú dosku. Pretože nemám luxusnú dielňu s rozlohou menšieho bytu, ale "šmajchlkabinet" 3x3 metre zaprataný aj iným ako modelárskym bordelom, tak som z extruporu vyrezal väčšie kusy, na ne som čienou liehovou tenkou fixkou obkreslil obrysy a tie potom presne podľa oceľového pravítka a očného ľavítka vyrezal.

Diely som potom nasucho skúsil zložiť, celkom do seba pasovali. Trup som uz mal zlepený, oproti originálnemu plániku som doplnil pozdĺžne výstuže od smerovky až po začiatok trupu.

Kabínu modelu som "naznačil" modrou nažehľovacou fóliou Oracover, a ku trupu som prilepil spodné krídlo. Kolmosť krídla a trupu zabezpečuje šablóna z odrezkov climaporu (to zelene nad krídlom)

Morotové lože sú z preglejky 3mm, ktorej pôvod je v nejakej africkej krajine. Preglejkovú bedničku som "zohnal" z Kauflandu a rozobral na jednotlivé kusy. Skrutky sú zozadu prilepené sekunďákom a aktivátorom.

Podvozok je slabina mojich modelov (preto robím radšej vetrone). Uvidíme ako bude fungovať nahradenie uhlíkových tyčiek smerovou lištou. Už teraz som zmierený, že pri zlomení podvozka ho urvem.

Páky pre tiahla si vyrábam z plastikových doštičiek, celkom sa osvedčili kreditné karty (najkvalitnejšie páky sú zo zlatej Visa karty). V časti, ktorá je zapustená vyvŕtam niekoľko dier, aby Purex tam zatiekol a upevnil sa v záreze.

Ako páku na spojenie horného a dolného krídla tiahlom som použil páku zo serva HXT-900, ktoré aj tak nepoužijem (rozteč páky cca 5 cm). Odštikol som polovice páky a zalepil do výrezu Purexom. Samotná páka má vnútri výrez, takže by mala držať.

Ako pohon použijem celkom slušný motor Turnigy 2830 s regulátorom TowerPro 25A. Servá Hitec HS-55 zo starých modelov a prijímač mám novú syntezátorovú Coronu štvorkanál.

7.7.2008 Povrchová úprava

Skúšal som všeličo, rôzne fixky liehové aj neliehové, Pamakryl s tónovacími farbami, nakoniec zvíťazila farebná lepiaca páska. Kúpil som tri kotúče (čierna, modrá a oranžová), každý za smiešnu cenu 36 Sk. Chvíľu trvalo kým som prišiel na technológiu vyrezávania a lepenia, no nakoniec to dopadlo takto:

S podvozkom ešte stále špekulujem, možno nakoniec odfiknem falošné kolieska a hodím tam ľahké kolieska, ktoré už mám 3 roky a ešte ani raz neboli poriadne použité

Na sledovanie kolmosti lepenia používam takéto jednoduché šablóny.

Cenová rozvaha

Skúsim to porátať koľko stojí materiál takéhoto modelu okrem vysielača a rôzneho drobného materiálu. Kedže som nemal uhlíkové trubky 4mm a 2mm nahradil som ich smerkovými nosníkmi...no uvidím čo to znesie

 

Plánik (vytlačenie na formát A0) 64 Sk
Extrupor 160 Sk
Purex (balenie stačí na 20 modelov) 105 Sk
Lámacie čepele do noža 15 Sk
Mikroservá 5g - 3 ks 450 Sk
Prijímač Corona 4-kanál so syntézou 750 Sk
Regulátor 25A 450 Sk
Motor Turnigy 2830 580 Sk
Aku LiPol 800mAh, 3S 410 Sk
Lepiaca páska farebná 3 ks (minul som len pár metrov) 108 Sk
SPOLU 2562 Sk

Takže spolu aj s drobnosťami sa vojdem do necelých troch tisícok, pričom elektronika sa dá použiť aj keď model už bude "pod drnom".

9.7.2008 Dokončenie (nie ukončenie)

Ako obyčajne sa ako problemová časť ukázal podvozok.  Z ľavej časti predku trupu je málo miesta na umiestnenie bateriek, aké mam teraz (LiPol 2S 1600), takže trčia neprijemne dopredu.

Som si však istý, že pri prvých štartoch a pristátiach urvem podvozok (ako zvyknem) a potom tam bude miesta habadej. Regulátor je umiestnený šikmo, aby dočiahli káble od aku.

Tu je detail tiahla urobeného z uhlíkovej tyčky 1mm, na konci s drôtom 0,8 (alebo 0,6 mm ?), zafuknuté do bužírky a zakápnuté sekunďákom. Vedenie tiahla je v kúsku plastovej trubky zalepenej do kúska depronu.

A toto je finálny vzhľad.

Hodil som to na digitálnu kuchynskú váhu v letuschopnom stave a "ručička" sa zastavila na 405 gramov. Keď ešte odtrhnem podvozok a dám tam aku LiPol 3S 800 mAh, tak rátam že sa dostanem na nejakých 330-340 g

21.7.2008

Podvozok som oddrapil už dávno no a dnes dorazili nové LiPolky, 800 mAh, 15C, hneď som na nich vymenil konektory a hodil aj s modelom na váhu. Dispej ukázal 360 gramov. Hneď som baterky aj ponabíjal a zajtra pojdem pošantiť hore na kopec. Skúsim dať aj najväčšiu vrtuľu čo mám (12x6), no dúfam že neuvarím motor.

Späť

Diskusná téma: Foam IIx 3D

Dátum
Vložil
Titulok

3D

Ako vazne len tolko ta to stalo som myslel ze na 3D model budem potrebovat do 10000.Chcel som sa opytat ze kde si zohnal vsetky creva cize:motor serva (take lacne)prijimac atd.. DAKUJEM ZA ODPOPVED ALEBO NAPIS NA MAIL vilcur99@gmail.com

Vyhľadávanie

(c) 2008,2009 Všetky práva vyhradené.